Om zeepbellen

Burgerschap

Trekt u lekker een flesje Bollinger open aan het einde van de werkdag? Of zit u niet in die bubbel? Waarschijnlijk verlopen de meeste levens minder bruisend en dat is maar goed ook. Maar hoe zit dat eigenlijk met dat van uw leerlingen? Weet u of ze verkeren in een witte bubbel of een bubbel van kleur? En wat doet dat dan met de beleving van de wereld?

In roerige tijden spreken over democratie, burgerschap en bubbels? Kunt u mij voor bellen! In een dagdeel praat ik u bij over de hoed en de rand. Staat er dan een onderwijsteam dat vraagt om méér? Altijd beter dan een team dat ‘minder, minder’ roept. Maar beide sentimenten verdienen aandacht.

Scholing over burgerschap gaat ook over waaróm veel leerkrachten voor onderwijs gekozen hebben. Het gaat over een prachtig vak, waarbij pedagogiek en didactiek niet los van elkaar gezien kunnen worden, net zo min als dat rekenen, taal en burgerschap losse elementen zijn. En of die drie nu onder basisvaardigheden vallen, valt ook te betwisten. Teamscholing met een twist? Bureau d’r bij.