To dress or not to dress

Burgerschap



Gekleed, bloot, ontbloot en waarom dan wel of niet. That’s the question. Misschien vindt u bloot vies, misschien vindt u modder vies, of het eten van slakken en oesters. Maar u vindt iets vies of niet met een réden. Het nieuwsgierig bevragen van de ander over het hoe en waarom van die reden is interessant. Het zelf kunnen argumenteren evenzo. Deze vaardigheden zouden centraal kunnen staan bij onderwijs in burgerschap.

Nu is er sinds de wet in 2021 en het ‘verheffen’ van burgerschap tot ‘basisvaardigheid’ een groot risico ontstaan. Dit betreft het te simpel begrijpen en willen visiteren en controleren van het onderwijs hierop. Als er maar 1 soort goed (toetsbaar) burgerschap is, ligt zowel polarisatie als radicalisatie op de loer.

Juist voor de doelgroep waar ik actief voor ben, nieuwkomers, is het dus van groot belang dat burgerschap góed begrepen wordt door leerkrachten, directeuren, bestuurders, inspectie en de politiek. Daar zet ik mij voor in. Bijvoorbeeld door lezingen over burgerschap en democratische processen in onderwijs aan nieuwkomers. Kunt u boeken.

Zorgt u ervoor dat u gepast gekleed komt? Doe ik dat ook. #overdressed #underdressed