Vaccinerend?

EDINT2

Ik las een artikel in 360 magazine (aanrader), “Koester de rat”. Ik las er over groepsexperimenten met ratten.  Die deed ene mijnheer Calhoun na de Tweede Wereldoorlog. Hij vond fascinerende zaken uit die een ander licht wierpen op het gedrag van ratten, vooral op het gedrag van ratten die weinig ruimte krijgen.

Ruimte krijgen is belangrijk. Ruimte om te onderzoeken, om te ontdekken, ruimte voor innovatie. In het onderwijs is dit vanzelfsprekend ook zeer belangrijk. Zowel voor de leerling als voor de leerkracht. Je kunt hier echter alleen maar goed gebruik van maken als je de kennis hebt óm te onderzoeken en innoveren. Dié kennisbasis aanleggen bij leerkrachten die nieuwkomers in de klas hebben, dat is mijn missie. En dat dan evidence informed, ‘dat wat we weten uit onderzoek en goede praktijken’ combineren en presenteren op een wijze dat je er veel van kunt leren.

Gelijke kansen scheppen bij leerlingen waar de startblokken op een andere plek staan, het kan. Moet je wel weten wat te doen. Niet door experiment, maar door kennis. Word je minder handelingsverlegen en pakt voor al je leerlingen goed uit.